Værdier og Visioner

Værdiregelsæt:

På Tved Skole vil vi gerne give vores elever de bedste muligheder og en skolegang, de kan tænke tilbage på med gode minder. Vi ønsker at give alle elever en god skolestart, hvor hver og én oplever, at de lykkes, at de er gode nok, som de er. Vi har stort fokus på trivsel og udvikling af den enkelte elev og deres muligheder og vi har positive forventninger til alle børn og unge.

På Tved Skole ser vi mangfoldighed og forskellighed en styrke. Målet er at give børnene mod på livet, lyst til læring og styrke til at kunne klare modstand. Børnene skal opleve et spændende og alsidigt læringsmiljø, som åbner skoles faglige verden for dem. Fællesskabet er i fokus. Det betyder, at børnene skal føle sig trygge, opleve voksne der ser dem og have gode muligheder for at lege og danne kammeratskaber.

På Tved Skole arbejder vi efter følgende fire værdier:

Tryghed:
Viden:
Engagement
Demokrati

Tryghed:

• Alle skal føle sig godt tilpas og vide at alle omkring ønsker at hjælpe og ingen bliver behandlet dårligt. Sker dette, vil skolen tage det alvorligt og løse konflikten.

• Vi skal fremme et miljø, hvor alle tør komme med ønsker til at skabe og udvikle et godt læringsmiljø.

• Alle elever, forældre og personale, der har sin gang på skolen, skal føle sig trygge og turde være sig selv.

Viden:

• Skolen skal differentiere undervisningen så alle får det optimale udbytte af undervisningen.

• Læring er kerneopgaven i folkeskolen og den nye folkeskolereform er en læringsreform.

• Et trygt læringsmiljø giver lyst til at være nysgerrig og nysgerrige elever har lyst til at få mere viden

Engagement

• Det er vigtigt at eleverne dedikerer sig fuldt ud til skolearbejdet når de har undervisning og gør en ekstra indsats for mere læring.

• Det ses også, når de viser at de gerne vil skolen, både ved at komme til timerne til tiden og ved at have lavet lektier.

• Eleverne skal engagere sig i skolearbejdet for at udnytte alle deres potentialer.

• Forældre skal engagere sig i deres børns skoledag bl.a. via opfølgning på lektier og deltagelse i arrangementer

• Forældrenes engagement ses ved at der bakkes op omkring skolens værdier og regler.

• Forældre og læreres engagement skal smitte af på elevernes engagement.

Demokrati:

• Alle skal turde sige deres mening i klassen og ikke være bange for at blive grint af, hvis det ikke er rigtigt. Demokrati er også at kunne lytte til andres meninger og acceptere forskelligheder.

• Alle skal lære at de gerne må ytre sig om deres meninger og at de bliver hørt, inddraget og har medindflydelse på relevante områder. Vi skal bare gøre det i en god og ordentlig tone, hvor vi ikke provokerer, sårer eller gør andre kede af det.